מחזור אריזות – מהי חשיבותו של התהליך לאיכות הסביבה?
מדי שנה, כמויות עצומות של אריזות נזרקות לפחי האשפה וגורמות לזיהום הקרקע ולפגיעה בסביבה. על מנת לצמצם את פסולת הזו, בשנת 2011, נחקק חוק האריזות, פרי יוזמת "אדם, טבע ודין". על פי דברי החוק, על כל יצרן או יבואן המשתמש באריזות לצורך שילוח ועטיפת מוצריו, לאסוף ולשנע אותן ישירות למפעלי המחזור. עד לפני החוק, מה שהיה קורה בפועל הוא הצטברות מאסיבית של פסולת אריזות, שבסופו של דבר הגיעה לאתרי האשפה ומהם הייתה נלקחת לאתרי ההטמנה השונים. השיטה של הטמנת הפסולת בהם, הביאה ללא מעט בעיות של זיהום מי התהום ושל שטחים, שיכלו להיות מנוצלים למטרות יעילות יותר.
אילו אריזות חייבות במחזור?
חוק האריזות עדיין אינו חל על כל סוגי האריזות, אלא על מרביתן. סוגי האריזות החייבות במחזור הינן העשויות מהחומרים הבאים: נייר, עץ, קרטון, פלסטיק, זכוכית ומתכות מסוגים שונים. לדוגמה, אריזות ניילון, עדיין לא נכנסו כחייבות במחזור על פי החוק. יחד עם זאת, בעקבות חוק השקיות שנחקק בשנת 2017 ביוזמת המשרד להגנת הסביבה, נראה שיש הפחתה משמעותית בשימוש בשקיות אלו, שכן כעת שימוש בהן עולה כסף (10 אגורות לשקית אחת) לצרכנים וכתחליף הולם להן ולא מזהם בכלל או פוגע בסביבה, ניתן למצוא את השקיות הרב פעמיות (שקיות אל-בד).
אריזות למיתוג ופרסום
אחת הסיבות העיקריות לשימוש הנרחב באריזות, היא כמובן על מנת למתג ולפרסם את העסק.
לכן המון חברות ובעלי עסקים, משקיעים לא מעט כסף בנראות של האריזה ויחד עם בעלי מקצוע מתחום הגרפיקה והפרסום, הם מבצעים תהליך של עיצוב אריזות, שבסופו תיוצר אריזה שתתאים בדיוק למוצר המשווק. זה כולל כמובן את בחירת הצבעים המתאימים, הכיתוב עם הפונטים הנכונים והכי חשוב את אופן הטבעת חותם העסק הכולל שימוש בלוגו, שם העסק, הכתובת, ומספר הטלפון שלו.
בזכות אריזות מעוצבות, ניתן להגיע ללקוחות פוטנציאליים חדשים עבור העסק. ננסה לקחת לדוגמה את רשתות המזון השונות, שבעקבות חוק השקיות, חילקו שקי אל-בד, בקנייה מעל סכום מסוים. הקונה עשוי להשתמש בשקים הללו, לא רק בסופר, אלא גם כאשר הוא נמצא במקומות אחרים, שכן מדובר על תיק, בו הוא יכול להשתמש לכל מטרה כמעט. למעשה, כל פעם שהקונה לוקח איתו את התיק, הרי שהוא עושה פרסומת חינמית לרשתות המזון. כך גם קורה בחנויות לממכר דברי מאפה, חנויות המוכרות חשמל וציוד אלקטרוניקה ועוד.